Sunday 6 May 2018

Menggapai Atap Sumatera (Bahagian 2)

Untuk baca bahagian 1 di sini

4.30 pagi. Pendakian ke puncak akan bermula sebentar lagi. Kopi panas bersama burger menjadi sumber tenaga pada pagi itu. Burger kami tidak ubah seperti "burger stadium" (yang pernah masuk stadium mesti tahu). Aku perhatikan Iwan dan Wan Kecik tanpa rela menelan berger tersebut.

Pak Rappani memimpin pendakian kami bersama dengan bantuan 4 orang porter. Hujan renyai-renyai bersama hembusan angin yang mencucuk tubuh mengiringi pendakian kami. Berbekalkan keazaman yang membara aku bersedia untuk menawan puncak tertinggi Sumatera walaupun mata rabak kerana tidak mendapat tidur secukupnya.
Kami melangkah di dalam satu barisan seperti pelajar Darjah 1 beratur menuju ke kantin. Begitu berdisiplin.

Laluan ke puncak terus mencanak tanpa ada diskaun, berpasir dan  berbatu kecil.  Ditemani cahaya dari headlamp kami melangkah dengan berhati-hati. Sebenarnya aku suka dengan kemeriahan ini. Di dalam gelap tempat yang tinggi serta udara yang dingin tapi aku tidak rasa kesunyian. Aku dapat mendengar dengan jelas coleteh rakan-rakan.
Kata-kata motivasi dan jangan mudah give up kedengaran tanpa henti. Proses mencapai sesuatu perlukan inspirasi dan motivasiApa yang aku perasaan dalam kalangan kami semua cuma aku yang menggunakan tongkat (trekking pole). Adakah aku terlalu bergaya inginkan kesempurnaan atau disebabkan faktor usia?. Hujan yang turun tidak menunjukkan isyarat akan berhenti. Setengah jam mendaki kami semua berhenti seketika. Ketika ini kami masih dalam satu kumpulan. Masih lagi berdisiplin.

Kabus yang terlalu tebal maka harapan untuk menikmati sunrise hanya tinggal harapan. Matahari seperti malu untuk keluar dari sarangnya. Melepasi sejam pendakian aku sudah berpisah dengan kelompok hadapan. Aku bersama Semut dan Fitri seperti sudah tidak mampu mengejar rakan yang di hadapan. Di belakang kami, Porter menemani Amy yang mengalami AMS.

Menuju puncak
Wan seperti biasa ada kuasa kuda

Kami yang di kelompok belakang mendaki seperti zombie yang tiada arah. Bau sulfur yang dikeluarkan dari kawah gunung berapi Kerinci mula menusuk hidung. Mata aku juga terasa pedih. Glove murahan yang aku pakai mula dimasuki air. Jiwa dan minda aku mula rapuh.

Sebelum datang ke Kerinci aku ada terbaca mengenai Tugu Yudha, tugu yang dibina sempena mengingati pendaki yang hilang ketika menuruni puncak. Tetapi tugu itu tidak aku temui. Menghampiri jam 7 pagi, Porter memaklumkan bahawa rakan kami di hadapan sudah tiba di puncak. Adakah aku cemburu dengan mereka yang sudah tiba di puncak? Sikit pun tidak. Aku tidak boleh mengaku kalah. Kekalahan paling besar adalah kalah pada diri sendiri...
Bersama Semut dan Fitri

Setelah 2 jam lebih berperang dengan emosi, kami yang di kumpulan belakang akhirnya berjaya menjejakkan kaki ke puncak tertinggi Sumatera. Aku bangga dalam kecewa sebenarnya. Bangga dapat menjejakkan kaki ke Gunung Berapi tertinggi Indonesia tetapi dalam masa yang sama  dek kerana badai yang melanda kami semua tidak dapat menikmati view. Pendaratan tidak sempurna!! Dalam kesejukkan kami semua bergambar kenangan.
Abadikan saat-saat indah dilandai BADAI!! Sekurang-kurangnya ada bukti yang kami sudah berjaya menggapai atap Sumatera. Untuk menyedapkan hati lagi aku sematkan rasa berbaloi berperang dgn Air Asia untuk mendapatkan tiket penerbangan murah.
Group photo. STN

Dengan Iwan Si Insta Femes
Bukti dah sampai ke puncak

Udara yang sejuk 5 celcius serta cuaca yang tidak tenang terus menghantar kami memulakan perjalanan turun dari puncak. Menuruni ke Shelter 3 kami singgah di Tugu Yudha. Aku dapat rasakan semasa perjalanan naik aku tidak melalui laluan ini. Atau mungkin aku yang tidak perasan kerana kabus yang tebal menghadkan jarak penglihatan. Kurang 1 jam dari puncak kami semua tiba di Shelter 3.

dah nak sampai ke khemah

Sampai di khemah hidangan spaghetti tersedia. Layanan para porter membuatkan aku rasa seperti anak orang kaya slot Akasia TV3. Syukur kami tidak mati kelaparan!

Kami mula membuat persiapan akhir untuk turun ke starting point (Pintu Rimba). Komitmen tinggi diperlukan untuk menuruni track yang licin. Azab naik lain, azab masa turun lain! Bagi aku perjalanan turun menuju ke Shelter 2 lagi parah kerana ianya curam seperti masa naik yang begitu mencanak.

Perjalanan turun tidak mengambil banyak masa seperti hari pertama. Hari yang masih cerah membuatkan aku tidak terlalu tergesa-gesa. Tidak seperti rakan-rakan lain di hadapan yang cenderung untuk cepat sampai ke Pintu Rimba. Aku dengan bersahaja mengikuti kelompok belakang bersama Atoi,Fitri,Iwan, dan juga Amy. Dan aku yakin kumpulan kami ini lebih fun dari kumpulan hadapan. Sepanjang perjalanan turun aku perhatikan akan karenah Iwan yang selalu update IG story. Melalui pemantauan aku, Iwan tidak mahu follower dia runsing dan tertanya akan keselamatan beliau agaknya.

Menuju ke Pintu Rimba

Sekitar jam 2 petang kami di kumpulan belakang selamat tiba di Pintu Rimba dengan jayanya. Selamat tinggal Gunung Kerinci. Kerinci, kamu begitu baik melayani kunjungan kami. Semoga hubungan diplomasi antara kita berpanjangan. Puncak tertinggi Kepulauan Sumatera telah  berjaya kami tawan tetapi Kerinci, kamu ada hutang dengan kami. View!!

Geng Siput selamat sampai ke Pintu Rimba

********

Mengikut perancangan, selepas Gunung Kerinci kami akan mendaki ke  Danau Gunung 7. Tetapi tahap kercegasan kami yang diragui, maka Danau Gunung 7 selamat tidak terusik dengan karenah musibat-musibat STN.

TAMAT

Ditulis dengan penuh yakin, tanpa musykil dan rendah diri oleh Ahmad Armizan Bin Mohamed

1. Mungkin hutang tu akan ditebus bersama aku satu hari nanti..kita mulain dengan rinjani yukk

1. nak g rinjani kena setel PTPTN. ayuh jom la undi Pakatan

2. Pakatan x muafakat..hari ni buat keputusan esok bertukar..aku xnak harapkan politician..aku lebih rela harapkan vincent tan(klu mu faham)

3. Tahniah tok, sebagai rakan aku tumpang bangga dan gembira! Kipidap!