Monday 26 September 2022

Summit Attack & Danau Segara Anak

Kisah sebelumnya hari pertama di sini


3 pagi waktu tempatan.

" Bapak bapak bangun, summit attack" 

Kedengaran suara porter dari luar khemah mengejutkan dari tidur. Gila bapak la sejuk. 4 lapis baju tapi aku masih menggigil. Glove North Face copy ori vietnam seakan2 langsung tidak membantu. Aku perhatikan Fathul masih lagi tidur. Yang buat aku kagum, dia tidur dengan memakai gaiter (aksesori untuk menahan batu dan pasir dari memasuki kasut). Untuk menawan puncak Rinjani, gaiter amatlah diperlukan.

Keluar dari khemah, aku dapati sudah ramai pendaki yang menuju ke puncak. Dari bawah aku dapat melihat cahaya lampu dari headlamp mereka. Porter memberitahu itu sekumpulan pendaki yang bermula sekitar jam 1 pagi. Mendaki awal2 ni mesti nak kejar sunrise agaknya.
Cuaca ketika itu agak baik. Rezeki mereka lah dapat VIEW pagi ini.

Roti bakar dan kopi lombok panas dihidangkan. Minum panas-panas di kala kesejukkan. Fuh! 
Entah mengapa aku merasakan seperti kurang bersemangat untuk mendaki ke puncak. 

Aku : Woi Fathul, ko nak summit attack tak?
Fathul : Tengok la dulu, kita minum kopi dulu. Awal lagi ni...

Bercawan2 kopi aku minum. Nak panaskan badan kononnya. Sedang aku menikmati kopi, Mat Salleh melintas depan aku. Dia pakai seluar pendek je mat! Ntah kulit baka apa la Mat Saleh ni.

Fathul: Dah nak pkul 4 ni. macam mana kita? on ke x on?
Aku: Aku ikut ko lah, ko naik, aku naik
Fathul: Aku x konfiden sangat ni, bahu pun sakit2, kesan sampingan AMS petang tadi pun mcm ada lagi
Aku : Ko tak rasa rugi ke? aku x naik summit takpe lah. aku dh pernah naik dulu dengan Chem (Yang sebenarnya aku pun malas jugak nak naik summit).
Fathul: Nanti kita dtg semula. repeat!

Senang betul jawapan Fathul. Kata putus sudah dimuktamadkan, apa lagi aku pun masuk khemah sambung tido. 

Tengok sunrise dari khemah je lah



****************

Sekitar jam 8 pagi, kami mula persiapkan diri untuk turun ke Danau Segara Anak. Hari ini kami akan bermalam di danau. Menurut Enal 3 jam pendakian untuk sampai ke sana. Banyak trek menurun katanya, separuh nafas sudah boleh tiba di danau. Huh! Aku dan Fathul ketawa kecil. Ini pasti menyeronokkan.

Selfie dulu





Menuruni ke danau, laluan berbatu. Fathul seperti hendak menebus dosanya di hari pertama pendakian, memecut laju meninggalkan aku jauh di belakang. Ketika ini Fathul seperti Raja Bukit Le Tour De Langkawi tetapi versi downhill. Semalam mcm kura-kura, hari ni seperti harimau kumbang. 




Lama juga kami menempuh laluan berbatu sebelum menemui trek bertanah dan berumput. Selepas itu pendakian begitu mudah. Hanya laluan landai. Cuma cuaca panas agak mengganggu rentak pendakian walaupun angin di sebalik Gunung Rinjani bertiup kencang. Di tambah pula sukar untuk menemui pokok untuk tumpang berlabuh. 

Badang Rinjani


Aku perhatikan applikasi fitness di apple watch telah menunjukkan perjalanan sejauh 3KM. Ada juga laluan mendaki dan ianya tidak lah terlalu ekstrem seperti di Bukit Penyesalan. Aku dan Fathul tidak terlalu memaksa diri kerana mengetahui perjalanan hari ini tidak akan mengambil masa yang lama.



Lama kelamaan, danau Segara Anak mula kelihatan. Pemandangan di Segara Anak terlalu awesome. Tidak boleh digambarkan dengan kata-kata.  Menuruni tasik tidak memerlukan banyak tenaga. Fathul dari mula mengetuai perjalanan hari ni. Kuasa veto di tangannya. Untouchable!!  Bernafas di Rinjani adalah pilihan, tidak perlu ikut kehendak dan kemahuan orang lain. 

Aku malas nak kejar pace Fathul dan hanya menjaga lutut supaya tidak tercedera kerana esok harinya kami akan keluar dari Rinjani melalui Torean. ( Dari danau ke Kampung Torean 14km). Simpan tenaga untuk esok. Konfem esok kalori banyak terbakar!!
 







Pendaki pendaki tempatan menggunakan kesempatan yang ada dengan memancing ikan di tasik manakala aku dan Fathul sekadar menikmati suasana. Di sini terdapat kolam air panas. Kami sempat membasahkan badan di sana.10 minit perjalanan diperuntukkan untuk ke kolam air panas. (dah lupa nama kolam air panas tersebut).



pagi di danau


Mungkin akan bersambung...

Ditulis dengan penuh yakin, tanpa musykil dan rendah diri oleh Ahmad Armizan Bin Mohamed




























































No comments:

Post a Comment